söndag 24 augusti 2014

Myser med praktiska måsten




Att känna att man har all tid i världen att fixa, märka upp och sortera upp stora V´s kläder. Det är så skönt. Är man hemmafru sex dagar i veckan, så hinner man med sådant i lugn och ro. Allt ligger nu sorterat i högar med bara kläder som passar NU. Ytterkläder och höstskor prydligt upphängda och inställda i garderoben. Allt märkt med hans namn inför dagisstarten nästa vecka.

Då uppstår förmodligen den ständiga frågan som splittrar människor i två. Och om man nu är hemmafru sex dagar i veckan. Varför dagis? 
Tja, varför får barnen gå på dagis fast att man är hemmafru sex dagar i veckan?
Av någon anledning finns ju denna möjlighet. Jag har svårt att tro att det är för att förskolorna har så många platser vakanta...

Min tvååring behöver det, så enkelt är det.

Åsikter är bra att man har. Att alla har olika åsikter respekterar jag. Jag anser att mina beslut är mina och om någon annan tycker något annat, så är det helt okej. Jag blir mest fundersam över hur mycket andra människor har tid över att lägga energi på att tycka så mycket om andras beslut. Jag har fullt upp med att ta mina och min familjs (trots att jag är hemmafru sex dagar i veckan).

OM någon skulle vara intresserad så är min framtida plan att jobba ungefär 15 timmar i veckan (precis som jag gör i nuläget) två år till framöver. Att stora V då har dagis samma antal timmar i veckan och att jag samtidigt enligt plan kommer att ha ett spädbarn hemma eller med mig på jobbet, anser jag vara okej. Jag kommer att vara hemma två till tre veckor runt planerat födelsedatum. Om stora V då kommer gå på dagis dessa veckor återstår att se. Jag gissar att han kommer att föredra att slippa ifrån sin mamma och en skrikig bebis några timmar, men vi får se. 

Finns även dem som tycker det är oansvarigt att börja jobba ett par veckor efter barnafödsel. Jag anser mig inte ha något annat val (av företagsskäl, av egoskäl för att må bra själv och för att familjen ska stå ut med hemmamamman den övriga tiden) och jag tror inte mina barn hittills har farit speciellt illa av det. 

Som sagt, detta är planen. Om allt inte går enligt plan, så kan ju planerna ändras...

Ha en skön söndag!
Karmisar Becca

Inga kommentarer: