fredag 29 januari 2016

Äntligen fredag!




Mitt fina sällskap idag!


Han och jag håller friskt humör här hemma idag. Minstingen sover efter en lite stökig natt med kräkningar och bökigheter. Nu verkar det dock ha lagt sig. Mini sover också helt utslagen här i soffan. Stackaren har hög feber. Mannen är på läkarbesök av ytterligare en anledning, så jag och Minsta M huserar tillsammans här på vardagsrumsmattan.
Vi får väl förlika oss med en helg här hemma helt enkelt.







Och vad passar bättre än att tröstäta lite god mat ett sådan helg?
Jag fick i julklapp en jättefin kokbok med recept och fantastiska fina bilder och berättelser från Toscana. Full av läckerheter som citroner, salvia, stenfrukter och fänkål. Toskansk kokbok av Stephanie Alexander och Maggie Beer.

Vackra texter... 
"Vi vandrade i många skogar, några låg i närheten av villan och några längre bort bland Chiantikullarna. Vi trodde att vi skulle stöta på vildsvin, men såg bara fasaner, harar och hjortar. När vi efter regnet letade efter porcini (karljohanssvamp)såg vi sluttningarna med cyklamen, krokusar och vilda örter, samt enbärsbuskar med mogna bär"

Tittar jag ut genom fönstren idag, så kan jag inte annat än att längta tillbaka...


Till middag idag blir det dock färsk tonfisk a la mig själv marinerad i den godaste blandningen som går att uppbringa ihop med tonfisk (enligt mig).


Recept på marinaden här:
1 rivet limeskal + saften från limen
2 msk rapsolja
2 msk mörk balsamvinäger
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk smoked paprika
2 tsk cayennepeppar
2 tsk spiskummin

Stek tonfiskfiléerna lätt på båda sidor i smör 
och jag lovar att ni kommer imponera på vem som helst!


Nu vaknas det till på alla håll här hör jag.
Dags för Karlsson på taket på dvd. Vi kör den med norskt tal. 
Det är betydligt roligare:)


Trevlig helg på er!

Karmisar
Becca

Inga kommentarer: