lördag 7 november 2015

Ompysslad med trerätters!!!



Bästaste, bästaste lilla M!





Jag undrar ofta vad jag har gjort för att förtjäna denna dotter.
Idag har jag egentligen velat ligga däckad i soffan hela dagen. Nu fungerar det ju inte riktigt så med en ettåring och en treåring i huset, men med min min elvaåring har dagen ändå varit riktigt dräglig. 

Mamman har halvhög feber, är dundersnuvig och ganska småhostig. Stora M är uppe bortom verkligheten och sliter, så det är bara att gilla läget och bita ihop. Underbart är då att bli serverad en läcker trerätters, utan att ha behövt planera något själv, av just ovannämnda elvaåring.

Minstingen har för första gången testat att kalasa på maränger.
Han protesterade inte...







Förrätt något de tydligen äter i Järvsö till nyår

4 personer
3 avocado
1 gul paprika
1 mango
4 passionsfrukter
1/2 chili

Allt skärs i småbitar och serveras som en sallad i något typ av cocktailglas.
Jättefräscht och gott!


Varmrätt Purjolöksoppa

1 purjolök
1 gullök

Fräses i massor av smör. Koka sedan alltihop:
3 potatisar
1 morot
1 liter vatten
2 grönsaksbuljongstärningar
1 dl grädde

Kryddning: svartpeppar, salt och lite muskot.

Passera med stavmixer eller liknande.
Enkelt och gott!


Efterrätt Marängsviss med hallon

Blanda:
Vispad grädde
Vaniljglass
Maränger
Hallon

För den som vill ha, chokladsås på toppen.
Sliskigt onyttigt och lägger sig gudagott i och runt magen.



Hoppas ni alla får en fortsatt skön helg!
Ska nu däcka framför Paddington på DVD med de två äldsta och sedan blir det väl "Så mycket bättremys" med min egna mästerkock.

Karmisar
Becca

Inga kommentarer: