lördag 17 januari 2015

Carbonara och lek i köket




Pasta Carbonara till middag 
denna lördag.


Jag har jobbat igen min torsdag idag istället, eftersom mannen var sjukligt sjuk i torsdags. Fortfarande sjuk idag, men kanske inte riktigt lika sjukligt. Och med gamla M till hjälp, stor hjälp, så har de klarat av dagen.

Carbonara passar bra att enkelt dra ihop  till en hungrig familj efter lång arbetsdag.

Om ni undrar vad kocken har på huvudet, så kan det här upplysas om att det är ett giraffdiadem från Libero:) Det blir en så mycket godare pastarätt med dessa tentakler på huvudet.



Carbonara är ju enkelt.
Jag gör min så här till ca 4 personer:

500 gram färsk pasta
som kokas så klart 

300 gram bacon från Siljans Chark för att den smakar så mycket och att det är ett lokalt inköp, som knapersteks i massor av smör

Bacon blandas sedan ner i den färdigkokade och avrunna pastan tillsammans med en ihopvispad blandning av följande:

3 ägg
1 dl grädde
1dl riven parmesan
1/2 tsk salt
3 krm svartpeppar eller kanske lite till;)
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk riven muskotnöt

Serveras med ruccola och parmesan efter tycke och smak.
Enkelt och jättegott!




Medans middagen tillreddes lekte de två äldsta barnen runt benen.
Apropå ben...
Visst ser det ut som att min tvååring har väl långa ben för sin ålder på den här bilden?;) Mer som en tioårings kanske...
Hm, kanske för att det är tioåringens:)

Karmisar
Becca

Inga kommentarer: