fredag 17 oktober 2014

Tillbaka till barndomen



Sitter i soffan och unnar mig en lång frukost bara för mig själv.
Sov ända fram till halv tio!!!


Sista arbetsdagen är nu gjord innan det är tänkt att Minstingen ska komma ut. Och så fort jag gick ut från salongen vid 19-tiden igår kväll, så intog mitt väsen någon sorts indrapering av familjekänslor.
Från och med nu är allt vad som rör familjen bara viktigt. Nu är det bara att invänta nästa familjemedlem liksom. Och det måste ju vara få saker som är så mäktiga. Att veta att vi väldigt snart kommer att vara en till i familjen, men vi vet fortfarande inte alls vem det är. Hur han kommer att vara, hur han kommer se ut, hur han kommer lukta eller vad för slags person han kommer bli och vilken roll han kommer att spela i våra liv. I världen.

Helt ogripbart!

Något jag försöker att förstå och få lite mer gripbart är den ålder min dotter är i.
Tio år gammal, fjärde klass och ena foten kvar i barnåldern och den andra börjar snudda vid någon form av förtonårstid som kan vara ganska orolig. Att hitta sin identitet i detta med sin egen personlighet i behåll och konsten att anpassa sig till detta utan att tappa sig själv och utan att köra över någon annan. 

För att försöka få en större förståelse för vad hon går igenom, försöker jag själv komma ihåg hur det var i den åldern och vad är bättre än att ta fram dessa känslor i form av musik. 
Man kommer ganska lätt tillbaka till hur det kändes just då när man hör "toner från barndomen". Lite häftigt och jag tror att det kan hjälpa mig att förstå lilla M lite bättre.

Min topp 9 lista som drar fram helt otroliga minnen
 från mellanstdietiden...




När den här låten kom var jag lyrisk. Det var på "repetera" på min lilla bergsprängare varje dag efter skolan inne på mitt rum på Abborrvägen i Vargön. 





Detta kassettband gick också varmt hemma. Jag hade en sådan där typ av bergsprängare med två kasettbandshållare i samma fack. Katastrofen var ett faktum när jag skulle kopiera denna skiva till en klasskamrat och kasettbanden trasslade ihop sig och mitt original gick naturligtvis sönder. Vilket alltid hände på dessa värdelösa stereos... Jag var otröstlig i flera veckor:) Små bekymmer kan tyckas nu, stort bekymmer då...



How Does It Feel med Tone Norum

Jag ville vara Tone Norum. Så där lagom rockig, hennes lite rökiga röst och hennes ursnygga utseende. Den här skivan hade hedersplatsen i mitt rum och den finns kvar fortfarande...
Hittade tyvärr ingen youtubelänk till just den här låten.






Popcorndisco på Karamellvägen:) 
Vi bodde i ett nybyggt villaområde där gatan på mitten kallades för Karamellvägen pga husens färger, rosa, isblått, tuskost, krämgult osv. I ett av dessa bodde hon som alltid hade popcorndisco, i ett vinkelhus från Gullringehus. Mycket snyggare än vår raka tråkiga enplansvilla från LB-hus. Vi åt mängder av popcorn doppade i choklad och dansade benen av oss till denna! Nostalgi på hög nivå.





Jag minns precis när jag hörde den här första gången. Vi fick ta med musik vi tyckte om till "roliga timmen" på fredagar och herr M i min klass hade med denna. Det var den vackraste jag någonsin hört:) Jag kommer ihåg precis var jag satt i klassrummet och jag tror till och med att jag skulle kunna peka ut var varje klasskamrat satt vid just detta ögonblick också...
Ett minne som har fastnat.




Å, den här! Hundälskare som man var/är:) Hela familjen älskade den och den spelades flitigt på familjens bilresor under en period. Jag och min syster sjöng med högt och ljudligt (även om hon inte sjöng lika snyggt som jag)...





O my gud, den här spelades väl överallt. Hemma, i bussen på väg på skolresan till Bengtsfors i femte klass, på skoldiscot i matsalen på Vargöns skola. Massor av minnen bara sköljer över mig...:)






Min familj var inte så trendiga. Vi hade till exempel absolut inte några extra kanaler på tvn. Så det där med MTV kom aldrig in genom våra väggar. Vi fick vänta på den vanliga videobandspelaren också. Mamma vägrade. Totalt onödigt enligt henne:) Någon gång där under mellanstadietiden fick vi en i present  (stor glädje) av  pappas kollega, som nog tyckte att familjen Magnussons barn också behövde få hänga med omvärlden lite...

Men L i min klass hade MTV!!! 
Och just den här är mitt första MTV-minne.





Skoldisco i matsalen eller i gympasalen, rosa klockad kjol som stod rakt ut när man snurrade inköpt på H&M (min bästis hade en precis likadan, hon fick sin först, jag fick tjata lite längre), monsterläsk, nötkräm och refreshkola.

Inget mer behöver tilläggas...



Så lilla M, älskade barn, oavsett om du har svårt att tänka dig det, så har din mamma en gång också varit i samma ålder som du. 

Hoppas Ni alla får en fortsatt härlig fredag!!!
Karmisar Becca










1 kommentar:

Petter sa...

Hahaha.... Fick några sköna återblickar av detta inlägg. Jag var hårdrockare redan på 80-talet men minns Tone Norum, Wilson Philips och inte minst Trance Dance som jag faktiskt såg fejkspelande i Bellevueparken i Karlshamn. Jag har till och med singeln. :D
80-talet var roligt. Inte alltid snyggt men jävligt kul.