onsdag 9 september 2015

Summering och Kazimierz tar hem det





Kazimierzkvarteren och Zgody

Att sitta på det torg där tusentals judar blev ihjälslagna eller skjutna mellan åren 1941 och 1943 eller för den sakens skull deporterade till sin dödsdom, är olustigt på riktigt.

Idag tog vi en lugn promenad över Wisla, som även här har en bro fylld av kärleksfulla hänglås, in i det gamla Ghettoområdet. Följde vägen där den forna muren var uppbyggd.
Fanns egentligen inte så mycket att säga. Man får bara försöka ta in...






Dessa gamla Kazimierzkvarter är hur som helst väldigt vackra och de ursprungliga judiska kvarteren på andra sidan floden från ghettot, får bli min favoritplats i Krakow.

Om jag bara ska välja ett endaste ställe att besöka i den här staden, får det bli "Once uppn a time in Kazmierz Restaurant". En fika i den atmosfären är svårslagen.





En av två andra restauranger man inte får missa är Szara Kazimierz på Main Square. Den var värd två besök under den här vistelsen. Deras plankstek vid första besöket var superb, kaninen vid andra tillfället var ännu bättre. Jag älskar tiramisu. 
Zsaras tiramisu var den godaste jag ätit!


Ikväll bjöd mamma på middagen. Det blev en femrätters avsmakningsmeny här på Hotel Copernicus. Inte det billigaste alternativet om man reser hit, men absolut det godaste. 
Bör inte missas!
Dessutom bjöd kocken på tre extrarätter, så i slutändan åt vi åtta rätter med tillhörande dryckesmeny för ca 750 kronor per person.


För övrigt är min uppfattning att vi har kunnat äta en trerätters meny varje kväll här i Krakow för priset av vad en huvudrätt kostar hemma i Sverige.


En stad som håller hög klass vad det gäller service, trevliga och tillmötesgående människor och god mat. För att vara en storstad är den förvånansvärt lugn. Var man än kommer är alla väldigt duktiga på engelska. En stad som verkligen levererar.
Jag älskar Rom och kommer nog aldrig ändra åsikt om att det är den bästa storstaden i Europa, men efter en vecka i Krakow börjar denna ståndpunkt naggas i hörnen...
Det trodde jag aldrig skulle kunna hända;)

Karmisar
Becca

Inga kommentarer: