fredag 15 maj 2015

It all goes back in the box....




Två ting för en förändrad värld...


Jag är tämligen övertygad om, att om man lät alla ungdomar, i låt säga 15 års åldern, besöka en plats som Auschwitz/Birkenau, så skulle världen vara en mycket bättre plats att leva i. Jag har svårt att tänka mig att man, innan man blivit allt för färgad av alla oss vuxnas förvrängda åsikter om saker och ting, skulle kunna gå opåverkad från en sådan upplevelse.

Till lika såg jag en pseudodokumentär ikväll, Zeitgeist, som absolut skulle göra vår tillvaro till det bättre om alla tog sig tid att se denna dryga 2,5 timma långa oerhört intressanta reflektion över vad vi håller på att göra med oss själva, jorden och våra tillgångar. 

Hela dokumentären börjar med nedanstående klipp. OM ni inte tänker ta er tid att se hela, så se detta i ca tre minuter i alla fall...



Vad är viktigt? 
Vad gör oss egentligen lyckliga?
Vår värld är idag endast uppbyggd på pengar och konsumtion. Och faktiskt till och med på pengar som inte finns. Det är ju bara "påhittade" siffror i en dator. Om alla i världen skulle gå till banken och betala tillbaka sina skulder på en och samma dag, då skulle vårt system krascha totalt. För så mycket pengar finns inte. Högsta hönset på Wall Street tjänar 300 miljoner dollar om året på luft...





Det finns vetenskapliga studier som menar på att ett foster innan det föds påverkas mer än vad vi vet av att mamman upplever stress under graviditeten. Att vi skapar en stressad värld för oss själva kan stjälpa oss snabbare än vi anar. Vi har skapat ett matrialsamhälle där kvalitét inte längre existerar, för att få sälja så mycket som möjligt. Ett företag som säljer genuina hållbara kvalitétsprodukter finns sällan kvar länge på marknaden, för de går i konkurs. Det måste vara så, annars faller vårt ekonomiska system. Allt, vår hälsa, vårt genetiska arv, vårt konsumtionsbehov, våra liv, allt handlar om pengar. 
Erkänn att det är lite läskigt!?





Jag tror i och för sig att det redan är för sent. Det har redan tagit det för långt. Vi är redan alldeles för giriga för att vara kapabla att göra någonting åt det. Men det spar oss kanske några år i alla fall om vi kan stanna upp lite ibland och reflektera och fundera på vad som egentligen är viktigt. 

I slutändan it all goes back in the box...


Trevlig helg!

Karmisar
Becca

1 kommentar:

Petter sa...

Trots detta har du en villa på landet, en stuga i skogen och nu även ett hus i Italien. Lägger en massa pengar på skönhetsprodukter och shopping. Hmmmm.......

vad är det egentligen som gör oss lyckliga? Lycka för mig är att med jämna mellanrum gå ut i skogen och koppla av. Jag behöver inte senaste mobilen eller datorn. Jag uppskattar visserligen saker som Internet och bekvämligheter men jag behöver inget överflöd.