onsdag 15 april 2015

Uppdraget har börjat...




Stadsfeeling
eller
havslugn?






Eller kanske båda två?
Vi har semester i tio dagar, men vi har också ett uppdrag. Den här resan är så speciell. Det ligger en förväntan i luften. Vi har en dröm och ett mål att hitta något eget i Toscana. I drömmarna är det enkelt. I verkligheten inte alltid lika enkelt.

Drömmen började med en tanke om ett eget stenhus på Gotland (min mans plan när vi träffades). Den tog jag ur hans håg och föreslog Italien istället:) Att valet föll på Toscana är ganska givet, då vi har vänner i området och har spenderat en hel del tid här under de senaste sju åren i alla fall. Rent ekonomiskt är Toscana inte ett bra val, lanskapsmässigt, naturmässigt, galenskapsmässigt så skriker hjärtat TOSCANY!!!

Att få bygglov i detta område är svårt. Inte omöjligt, men det ligger många, många regler man måste ta hänsyn till innan man får bygga. Vill man dessutom bygga själv anses man här vara knäpp och ingen vill sälja mark till en knäppis. Här vill man, för att tjäna så mycket pengar som möjligt, sälja in hela konceptet med mark inklusive färdigt drömhus. Det vägrar min man! Jag fogar mig efter honom i just den frågan... Jag har minimala byggkunskaper.

Efter ett par års eftertanke sedan sist vi var och tittade på mark, har nu Elba blivit den perfekta platsen på pappret. I några dagar nu, har vi med en förtroendeingivande mäklare, sett en del fina ställen med färdiga boningar (bygget hemma tar energi så det räcker för nu). Och ön är verkligen gudomligt vacker! Och här behöver man inte, till skillnad från Sverige, vara miljardär för att få en plats med havsutsikt.

Men så idag har vi tagit färjan tillbaka till fastlandet och Castiglione della Pescaia, för middag med vänner ikväll. Och plötsligt spolieras hela Elbaplanen i mitt huvud. För i Castiglione känner jag mig hemma. Här vill jag ju bo... Jag är beredd att säga nej till detta:




Djup suck! 
Shitilibit!

Karmisar
Becca

Inga kommentarer: