måndag 1 december 2014

Saffransbullar och en Järvsöpremiär





Första etappen jul är slutförd!


Igår bakades det saffransbullar och lussekatter för glatta livet här i Hovis.
Mamman bakade sina vanliga saffransbullar med massor av smör, vaniljsocker och mandelmassa som fyllning. Tycker det är absolut godast. Tycker de klassiska blir ganska tråkiga att äta i längden. Barnen stod för en liten upplaga av de lite mer vanliga formerna. 

Nu hoppas jag att dessa räcker hela december. Det var ju en hel del deg som förtärdes innan den andra jäsningen och själva gräddningen...












Idag har Minstingen varit med på sin första Järvsötripp. Utanför magen då...
Skötte sig som alla brukar göra i vårt "Morgongäng", med bravur. 
Direkt efter fick han hänga med ett par timmar på salongen. Låg nöjd i kundsoffan, så när som på sista tiden när föningen återstod. Men med lite mys i kundens knä på slutet, så fixade han även den sista kvarten i sann "barn-till-tusen-järn-i-elden-Becca" (även om jag lugnat ned mig betydligt det sista året).


Nu, så här på seneftermiddagen, börjar tröttheten efter den äckligt tidiga morgonen smyga sig på. så jag försöker ta det lite piano. Det kan dock vara lite knivigt då tvååringen i familjen samtidigt utövar något form av försök till simhopp här bredvid från sin rumspall och propsar på att jag ska starta honom i form av stegrande pip (made by myself) och applådera när han landar i vattnet (det vill säga vardagsrumsmattan).

En helt vanliga måndag tre veckor före JUL!

Karmisar Becca

Inga kommentarer: