onsdag 9 mars 2016

Vaccinera?





Man behöver vara uppdaterad.

Jag har precis gått igenom våra pass, sjukkort och vaccinationsböcker. 
Något vi behöver göra någon gång per år, så att man inte står där när en resa närmar sig och någonting saknas. Det är väldigt lätt hänt. 

Nästa gång vi behöver förnya ett pass är om tre år, så där ligger vi nu bra till. Jag behöver beställa ett nytt EU kort till min man från försäkringskassan. Hans går ut mitt under vår planerade Italienvistelse i sommar. Alltså lika bra att fixa det nu. Vi andra klarar oss i två år till. För er som resonerar "Jag skippar det här med EU-kortet. Jag har ju ändå reseförsäkring". Resonera om! Det är betydligt enklare vid ett läkarbesök att bara visa fram denna lilla plastbricka än att lägga ut tusentals kronor själv för att sedan processa med försäkringsbolaget.




Sedan är det ju det där med vaccinationer...
Jag försöker vara noga med att ha koll på det, men med mycket i skallen så är det lika lätt hänt där att man missar att fylla på något där. Att få vårdcentralen där vi bor att vaccinera för något utöver de vanliga barnvaccinationerna är det närmaste omöjligt, så här väljer jag att gå till ett privat alternativ. Det är inte dyrare i detta fall än vad vårdcentralerna tar betalt (om de erbjuder resevaccin). 

TBE måste fyllas på hos lilla M (inte pga resor utan av fästinginvasionen i vårt område). TBE är ju så läskigt och inget botemedel finns om man drabbas. Alla andra i familjen är fullvaccinerade där två år till, men henne har jag missat sista påfyllningen på. Det får bli en trevlig överraskning för henne med ett besök hos Doctoris i Falun på påsklovet;)

Twinrix på de två minsta? 
Jag har igen aning när man kan vaccinera mot Hepatit på småbarn. 
Någon som vet?
Måste kollas upp, för de har inte den.


Sen är det ju det här med den ökande risken för TBC... 
Hur ska man resonera där. Visste ni att man räknar med att en tredjedel av jordens befolkning är bärare av tuberkulosbakterien? Och den smittar ju luftburet...
Kanske lika bra att köra det också. Vi resor ju ändå en hel del.
Det är bara min man som är det i den här familjen.
Han bodde på Sri Lanka under sin lågstadietid och där var TBC på den tiden ganska utspridd. 



Med risk för att verka smått hypokondrisk, så får det bli ett telefonsamtal till Doctoris i eftermiddag helt enkelt.



För övrigt sportlovar vi vidare här hemma. 
Det gör vi genom att bara ta det lugnt här hemma. Min man har ju planer som alltid, men vi andra väljer en hemmavecka a la Hovis. Det är verkligen superskönt att inte ha några som helst planer och bara ta dagarna som de kommer.

Kram på er!

Karmisar
Becca 

Inga kommentarer: