lördag 19 juli 2014

Torsdagstipset - Fet hårbotten dag två!



Fet hårbotten är ett av de vanligaste problemen mina kunder upplever. Oftast är längderna ganska torra, men hårbotten upplevs ofräsch redan dag två efter tvätt. Känns det igen?

Orsaker till detta är oftast:
Att man tvättar håret för ofta
Användning av för starka produkter
Silikonprodukter
Dålig kost
Hormonförändringar
Torr luft 
Stress




Jag förstår att det är jättesvårt att lyda rådet att tvätta håret max var tredje dag när det känns smutsigt bara efter en. 
Men för att hårbotten ska hinna återhämta sig och bilda ett naturligt skydd ska man helst inte vara där med schampo (som i sig är uttorkande) oftare än så.

Under en övergångsperiod kan det vara läge att använda ett torrschampo för att "överleva" mellan tvättarna. Men det är inte något jag rekommenderar under någon längre period. 




Till mina kunder rekommenderar jag oftast ett FOB Classic Shampo från Hårologi, där jag i vissa fall tillsätter en ampull magnesium. Detta schampo innehållet mycket linolensyra och linolen som är bra för alla sorters hårbottensproblem. Att tillsätta lite magnesium (som är salter) gör att fettet sugs upp och gör så att håret inte känns lika platt.

________________________________________________


Idag blir torsdagsinlägget på en lördag:) Vi får se när jag lyckad lägga ut dessa på en verklig torsdag. Två veckor framåt jobbar jag lördagar istället då det är enda veckodagen jag har tillgång till barnvakt.

Åskmolnen vobblar runt staden idag och det blir rejäla smällar lite nu och då, så det gäller att hålla saxarna rätt i handen;)
Det kan vara så att detta inte går att publicera. Då får det bli ett söndagsinlägg den här veckan...

Karmisar Becca


Inga kommentarer: